Psychologisch onderzoek (diagnostiek)

Diagnostiek

Ons diagnostiekteam zet zich vol enthousiasme en vanuit het hart in voor de jeugdigen en gezinnen die aangemeld worden. Wij zijn een divers team met creativiteit, eigenheid en wij zijn altijd op zoek naar verbinding met de omgeving. Wij staan voor goede zorg waarbij de menselijke relatie centraal staat.

Binnen onze diagnostiektrajecten richten wij ons op het hele systeem van de aangemelde jeugdige. Een jeugdige wordt geboren met een eigen karakter en groeit op in een breder systeem van gezin, school en verder netwerk en wordt mede hierdoor gevormd. Onze kracht ligt in het in kaart brengen van alle factoren die verband houden met de (aangemelde) problematiek, waarbij er aandacht is voor de eigen krachten en beschermende factoren in het gezin. Onze bejegening is persoonlijk, warm en laagdrempelig. Hierdoor voelt het gezin zich (h)erkend en is er ruimte voor verandering en vooruitgang.

Dat betekent dat wij geen diagnostiek verrichten op alleen kindkenmerken. Alleen als het gehele systeem bereid is om mee te werken en naar zichzelf te kijken, kunnen wij een diagnostiektraject uitvoeren. Deze diagnostiek is op maat, wat inhoudt dat wij per hulpvraag kijken wat nodig is.

Het onderzoekstraject start altijd met een intakegesprek, meestal met ouder(s) en jeugdige. In dit gesprek wordt kennis gemaakt met elkaar en wordt in kaart gebracht wat de hulpvraag is, wat de huidige klachten en krachten zijn en wat er aan eerdere hulp is geweest. Op basis hiervan wordt een onderzoeksvoorstel gedaan.

begrijpen wat er écht speelt 

Diagnostiek

Soms denk je als ouder/verzorger “wat is er toch aan de hand met mijn kind?”, en je kunt er de vinger niet op leggen. Je merkt bijvoorbeeld dat je kind vastloopt op school, snel boos of verdrietig is, zich moeilijk kan concentreren of zich steeds meer terugtrekt. Misschien zijn er al gesprekken geweest of is er eerder hulp geprobeerd, maar blijft het zoeken.

Bij echtkinderachtig kijken we binnen de diagnostiek trajecten naar het hele plaatje. Niet alleen naar het gedrag van je kind, maar ook naar wat er speelt in jullie gezin, op school en in de omgeving. Want kinderen groeien niet los van alles om hen heen op.

 

We brengen in kaart:

  • Wat er precies aan de hand is
  • Waar gedrag of gevoelens vandaan komen
  • Wat wél goed gaat en hoe dat versterkt kan worden
  • Wat nodig is om verder te komen – thuis, op school én bij je kind zelf

We doen dit op een manier die warm, rustig en betrokken is. Geen standaard testje, maar een traject waarin jullie je gehoord en gezien voelen.

Hoe werkt het onderzoek?

We beginnen met een startgesprek en praten over wat er speelt, welke zorgen er zijn, wat al geprobeerd is, en wat jullie graag zouden willen begrijpen of veranderen.

Daarna stellen we een onderzoeksplan op dat past bij jullie situatie. We gebruiken verschillende onderzoeksmethodes – gesprekken, vragenlijsten, testen – om goed zicht te krijgen op hoe je kind denkt, voelt en functioneert en om zicht te krijgen op jullie als gezin en om andere omgevingsfactoren in kaart te brengen (bijvoorbeeld school, opvang, sport).

Wat we bijvoorbeeld kunnen onderzoeken

Hoe je kind denkt en leert
Denk aan een intelligentietest om te zien waar sterke en zwakkere kanten zitten, of een onderzoek naar geheugen, concentratie en planningsvaardigheden.

Hoe je kind zich voelt
We brengen de binnenwereld in beeld: is je kind vaak somber, angstig, gespannen of onzeker? Heeft het moeite met emoties of met anderen omgaan?

Wat je kind laat zien in gedrag
Bijvoorbeeld druk, teruggetrokken, snel boos of juist heel onzeker gedrag – wat zit daarachter? Is het passend bij de leeftijd, of vraagt het om extra steun?

Wat er gebeurt in het gezin
We kijken samen naar hoe jullie als gezin met elkaar omgaan, hoe de sfeer is en hoe jullie kind zich thuis voelt. Soms doen we dat met gesprekken, vragenlijsten of een korte video-opname van een ouder-kindmoment.

Wat school ziet
We nemen contact op met school of observeren in de klas, als jullie dat goed vinden. Zo krijgen we ook daar een volledig beeld.

Wanneer is diagnostiek zinvol?

Diagnostisch onderzoek is zinvol als je blijft zoeken naar wat er aan de hand is. Je merkt bijvoorbeeld dat je kind moeite heeft met concentratie of zich snel laat afleiden. Ook wanneer je kind weinig zelfvertrouwen heeft, worstelt met een negatief zelfbeeld of geregeld boos of opstandig reageert, kan een onderzoek inzicht geven. Soms gaat het om piekeren, angst of somberheid, of om problemen in (vriendschaps)relaties en hechting. Het kan ook zijn dat je kind een nare ervaring of trauma heeft meegemaakt, of dat er thuis of op school regelmatig conflicten ontstaan.

Direct contact met het aanmeldteam

Bereikbaar tijdens kantooruren, ook bij spoed

Hulpvragen die liggen op de volgende gebieden kunnen wij binnen onze praktijk goed onderzoeken:

  • Aandacht-/concentratieproblemen
  • Sociaal-emotionele problematiek (zelfbeeld, zelfvertrouwen)
  • Gedragsproblemen (opstandig, geprikkeld, boosheid)
  • Angstproblematiek
  • Depressieve klachten
  • Hechting
  • Trauma
  • Systeemproblematiek

Wat krijg je terug?

Aan het einde van het traject geven we jullie een heldere terugkoppeling en ontvang je een uitgebreid verslag met onderzoeksresultaten, conclusie en advies. Jullie ontvangen zowel praktische handelingsadviezen voor thuis en/of school. Daarnaast kan het zijn dat er ook een individueel behandeltraject, gezinsbegeleiding of ondersteuning op school aanbevolen wordt. Indien nodig verwijzen we warm door naar een andere organisatie, maar alleen als dat écht beter past bij jullie situatie.